چرا بازاریابی شبکه ای ؟

درود بر شما

برآن شدم که درمورد بازاریابی شبکه ای مقاله ای گردآوری کنم ؛ ابتدا می خوام درمورد تاریخچه بازاریابی شبکه ای بیشتر بدانیم :

لازمست قبل شروع هرکاری بیشتر در مورد آن کار بدانیم ، پس همراه ما باشید با شناخت صحیح بازاریابی شبکه ای :

البته قبل از توضیح فایل رایگان زیر را دانلود کنید و از شبکه  یک سیما جمهوری اسلامی ایران در مورد بازاریابی شبکه ای بیشتر بدانید

دانلود رایگان

+ فروش مستقیم DS  چیست؟

بازاریابی شبکه ای در واقع زیرمجموعه کانال توزیعی بنام فروش مستقیم هست ؛ درفروش مستقیم ، کالا یا خدمات مصرفی خارج از مکان ثابت خرده فروشی یعنی مغازه ها و فروشگاه ها ، بطور مستقیم به مصرف کننده فروخته می شود یعنی بجای عبور کالا از زنجیره ای از واسطه ها تا رسیدن به دست مغازه دار و از آنجا به مصرف کننده ، کالا مستقیما از درب کارخانه بدست مصرف کننده نهایی می رسد.

مثالی در باب فروش مستقیم می توان خرید خودرو از درب کارخانه ایران خودرو که بطور مثال خرید فلان خودرو درب کارخانه 30میلیون و همان خودرو در نمایندگی های 35میلیون و … نام برد .

در واقع در روش فروش مستقیم بسیاری از واسطه هایی که مابین تولیدکننده و مصرف کننده بوده ، حذف می شوند که میتوان شرکت پخش ، عمده فروش ، خرده فروش و مغازه دار و … را نام برد !

این مسئله دقیقا برعکس عقیده مردم است که اشتباها گمان می کنند محصولات شرکت های فعال در بازاریابای شبکه ای MLM   چون به مشتری های فعال خود سود خوبی می پردازند درنتیجه گرانتر از محصولات دیگر شرکت هاست و اینگونه پاداش ها و پورسانت ها از محل صرفه جویی در هزینه های شرکت تامین می شود نه از طریق افزایش قیمت محصولات یا خدمات شرکت !

 

+ حال با این مقدمه ، معنای بازاریابی شبکه ای چیست؟

به این نکته توجه داشته باشیم که بازاریابی شبکه ای در واقع کلاسی از فروش مستقیم است که دسته بندی آن براساس تعداد سطوح فروشنندگان متسقیم در طرح درآمدزایی یا طرح پاداش شرکت است ؛ بازاریابی شبکه ای در بعضی مواقع نیز بازاریابی چندسطحی MLM (multi level marketing)   نامیده می شود که در آن خریداران بعنوان نماینده فروش مستقل علاوه بر فروش محصول به جذب خرده فروش و آموزش آنها در جهت فروش محصول و جذب خرده فروشهای دیگر اقدام می کنند و با تشکیل یک سازمان فروش به کسب در آمد می پردازند !

+ تاریخچه صنعت بازاریابی چندسطحی:

در سال 1934  کارل-رن بورگ که او را پدر بازاریابی چندسطحی می نامند شرکت کالیفرنیا ویتامینز (California vitamins) را تاسیس کرد که فروشنده مکمل های غذایی و معدنی  و مولتی ویتامین بود که در سال 1939 این شرکت به نوترالایتnutrilite product  تغییر نام داد و در سال 1945 یک طرح بازپرداخت چندسطحی را به این شرکت اضافه کرد و بدین ترتیب اولین طرح فروش شبکه ای به شیوه امروزی پا به عرصه وجود گذاشت .

در سال 1949 دوتن از توزیع کنندگان شرکت بنام ریچ دوس rich devos  و     جی وان اندل jay van andel  مشغول به کار شدند و این دو به یک تیم موفق تبدیل شدند و در سال 1958 با این فکر که می توانند به دیگران بیاموزند که چگونه تجارت خودشان را پایه ریزی کنند ، تصمیم گرفتند که شرکت فروش مستقیم چندسطحی خود را بنامThe American way association       گذاشتند که بعدها به نام  AMWAY  معروف شد و از آن به بعد راه برای شرکتهای بازاریابی چندسطحی بی شمار دیگری باز شد…

 

جالب است بدانید که چندی پیش فدراسیون فروش مستقیم dsa  ، آمار جهانی خود را در زمینه فروش مستقیم ارائه کرد :

در منطقه آسیا اقیانوسیه از نظر میزان فروش کشور ژاپن،چین و کره جنوبی بترتیب رده های اول تا سوم از نظر میزان فروش در این منطقه می باشند .

77% فروش محصولات و خدمات از روش رو در رو انجام می پذیرد که :

%4/70 از آن در منزل شخص                   % 7/3 در مکان های موقت

% 5/2 در محل کار شخص                       % 5/0 در بقیه مکان ها انجام می پذیرد .

درنتیجه می توان ، بازاریابی شبکه ای را یک کار خانگی دانست .

 

+ تفاوت بازاریابی شبکه ای با دسیسه های هرمی و پونزی:

اصولا در دنیای امروز از روی هرچیز سودآمور و صحیحی ، کپی های نیز جهت منفعت عده ای از افراد سودجو ساخته می شود ، خب بازارایابی شبکه ای هم از این قاعده مستثنی نیست ، منتهی به راحتی و باکمی اطلاعات ، این کپی ها که در اصطلاح علمی به آنها دسیسه هرمی گفته می شود از اصل قابل تشخیص هستند .

در کل تمام شرکتهای که به ظاهر مشتریهایی دارند و به آنها کالا و یا خدماتی ارائه می دهند و مشتری ها هم طبق قراردادهایی از شرکت کمیسیون دریافت می کنند ، به یکی از سه دسته زیر تعلق دارند:

1- بازاریابی شبکه ای (Network marketing )

2- دسیسه هرمی یا پیرامید (pyramid )

3- دسیسه پونزی یا اینوست (invest)

 

دسیسه هرمی یا پیرامید:

برطبق اطلاعات بنیاد آموزش فروش مستقیم ، دسیسه هرمی یک طرح غیرقانونی می باشد که شمار زیادی از افراد در عمق هرم به عده معدودی افراد که در بالای هرم قرار دارند ، پول پرداخت می کنند ، هر شرکت کننده به این امید که او هم در راس قرار می گیرد و بتواند از ورود افراد جدید درآمد کسب کند ، پول شروع کار و پول اولیه و به اصطلاح ورودیه پرداخت می کند .

اما نکته اینجاست در بازاریابی چندسطحی ، هر شخص از سطوح مشخص شده و تعریف شده ای پورسانت تعریف می کند و هر فروش مستقیم به فکر ساختن گروه و سازمان فروش خود و رسیدن به سطح بالایی از فروش می باشد تا میزان پورسانت خود را افزایش دهد اما در دسیسه هرمی افراد راس تا هر سطحی که هرم رشد کند درآمد کسب می کنند !

آیا هر ساختار و شکل هرمی را می توان دسیسه هرمی نامید؟

باید بدانیم که آنچه هرمی بودن یک سازمان یا مجموعه را تعیین می کند

نحوه عملکرد آن می باشد نه شکل آن !

کارشناسان ، هرم را اینگونه توصیف می کنند : هرگونه سازمان یا مجموعه ای که کالا یا خدمات توزیع می کند در نهایت ساختاری به شکل هرم خواهد داشت ، هرمی با لایه های متعدد که هرچه پایین تر برویم لایه ها بزرگتر می شوند ؛

همه تجارت های موفق چون به توزیع محصولات و خدمات می پردازند نهایتا شکل هرمی به خود می گیرند .

همانند رییس شرکت در راس هرم ، معاونان به عنوان  بدنه هرم ، کارمندان به عنوان دامنه هرم …. یا در خانواده پدر بعنوان راس هرم ، مادر نیز بدنه و فرزندان دامنه هرم !

اما پس داستان چیست که در نظر بعضی از افراد مفهوم بازاریابی شبکه ای همان دسیسه هرمی هاست ؛ دلیل اصلی این استنباط غلط ساختار هرمی شکل یک نتورک یا شبکه در بازاریابی شبکه ای است ؛ احتمالا این افراد همه ساختارهای سازمانی هم دسیسه هرمی می دانند ، همانند مثالهایی که در بالا زدیم نیز هرمی هستند!

لازم به یادآوری است که باتوجه به تعریف ساختار هرم سازمانی در یک شرکت و اصول و ساختار شناحته شده یک طرح بازاریابی شبکه ای ، آنچه دسیسه هرمی بودن یک مجموعه را تعیین می کند نحوه عملکرد آن می باشد نه شکل آن!!!

 

اما بدانیم که دونوع دسیسه هرمی وجود دارد :

دسیسه هرمی آشکار و دسیسه هرمی پنهان (شبه نتورک)

در اینجا به

چندتفاوت عمده بین شرکت های بازاریابی شبکه ای و دسیسه هرمی

 را اشاره می کنیم :

/ محصولات و خدمات : هیچ گونه محصول  یا خدمات قانوی از سوی شرکت ارائه نمی شود

/ محصولات بسیار گرانتر از حدمعمول عرضه می شود تا پورسانت و پاداش های ارائه شده به توزیع کنندگان را جبران کند.

/ حق عضویت : در شرکتهای هرمی بابت ثبت نام و اختصاص دفترکارمجازی پول یا حق عضویت می گیرند .

/ بازی پول از ویژگیهای بارز آن می باشد ؛ بدین معنا که اگر پای هیچ فروش کالا یا خدماتی در میان نباشد یا محصول بهانه ای برای عضوگیری باشد آنگاه پورسانت ها و پاداش ها الزاما از پول های شرکت کنندگان تامین می شد در حالیکه در بازاریابی شبکه ای مشاوران درحقیقت توزیع کنندگان مستقل هستند که درآمدشان فقط از محل سود حاصل از فروش بیشتر شرکت شان حاصل می شود.

/ نابرابری سطوح: در دسیسه های هرمی برای شرکت کنندگان غیرممکن است که به لحاظ موقعیت و درآمد از افراد بالاتر خود پیشی بگیرند اما در بازاریابی شبکه ای مشاوران قادرند از حامی هایشان پیشی بگیرند .

/ روابط مالی: در شرکت های هرمی معمولا افراد باهم رابطه مالی دارند ولی دربازاریابی شبکه ای همه مشتری ها طرف حساب شرکت بوده و باهم هیچ گونه رابطه مالی ندارد

هردو یعنی بازاریابی شبکه ای و طرح هرمی از سیستم پرداخت چندلایه ای استفاده می کنند و این تنها و اخرین شباهت آنها می باشد ؛ فروش مستقیم یک شیوه اخلاقی و قانونی از تجارت می باشد و طرح هرمی یک بازاری کلاهبردارانه با ماهیت پوچ     می باشد ، درطرح فروش مستقیم افراد یک فروشنده کالاها و خدمات در دسیسه هرمی بعنوان یک کلاهبردار شناخته می شوند .

 

 

 

دسیسه هرمی پنهان:

در این دسته به ظاهر آثاری از یک طرح غیرقانونی دیده نمیشود ، به تمامی افرادی که سعی می کنند دانسته یا نادانسته فعالیت خود را بصورت پنهانی ، فعالیتی قانونی و بدون مشکل جلوه دهند ، اشاره می کنیم صرفا بودن جنس ، عدم پرداخت  حق عضویت و قیمت مناسب جنس ، ملاک تبرئه شدن از فعالیت هرمی نمی باشد ؛ همانگونه که در مباحث پیشین اشاره شد چیزی که طرح های هرمی را نامشروع می کند شکل و ساختار آن نیست بلکه عملکرد آن می باشد و تمامی معیارهایی که تشخیص طرح های هرمی بکار برده می شد بطورمستقیم یا غیرمستقیم باعث ایجاد عملکرد منفی در دوجهت زیر می شوند:

1- متضررکردن افراد : اینگونه طرح ها به علت ماهیت پوچ و بناشدن آن برپایه هیچ توجیه اقتصادی و علمی بعداز گذشت مدتی از فعالیت آن دچار فروپاشی می شوند و سرمایه مالی افراد شرکت کننده بدون هیچ گونه بازدهی مالی از بین می رروند .

2- استثمار افراد : این طرح ها بعل عدم شفاف سازی و رونمایی در مورد گزارشات و وضعیت مالی شان به نوعی پرداخت حق الزحمه های بسیار پایین به استثمار افراد در جهت کسب مناقع غیرقانونی خود می پردازند ؛ درنمونه های بسیاری مشاهده شده که افراد شرکت کننده در این طرح ها با وجود فعالیتی بیشتر از 10ساعت در روز هیچ گونه حق الزحمه ای دریافت نکرده اند و با این امید به فعالیت خود ادامه می دهند که مجری طرح به آنها وعده کسب در آمد در دراز مدت را داده است !

 

دسیسه های پونزی یا اینوست:

تابه حال راجع به دسیسه های هرمی زیاد شنیده اید ولی شاید راجع به دسیسه های پونزی چیزی نشنیده باشید !

این دسیسه یک کلاه برداری با سرمایه مردم است که با نام پونزی آن را می شناسند و دلیل نامگذاری به این خاطر بود که کسیکه در رابطه با این جریان برای اولین بار در آمریکا دستگیر شد فردی بود بنام چارز پونزی ؛ وی یکی از کسانی بود که در سال 1919 از این دسیسه استفاده کرد و با جذب سرمایه گذاران به آنها وعده سود ماهانه 50% ظرف 45 روز داد و 400.000نفر در این طرح سرمایه گذاری کردند و در آخر فقط یک سوم سرمایه افراد بگردانده شد ، درسال های بعد کلاهبرداری مشابه این بوفور انجام شد.

اما در سال ها اخیر طرح های سرمایه گذاری بنام اینوست ایجاد شده اند که ترکیبی از دسیسه پونزی (سرمایه گذاری با ریسک بالا) و دسیسه های هرمی است که در چندسال گذشته رشد فزاینده ای در کشور ما نیز داشته است .

اصولا شرکت هایی که از این دسیسه استفاده می کنند به روش زیر عمل می کنند :

/ این شرکت ها بعنوان سرمایه گذار اقدام به جذب سرمایه گذار جزء نموده و به آنها وعده سودهای بالای ماهیانه می دهند .

/ آنها ادعا می کنند که این سود بالا را از روش های سرمایه گذاری در بورس ، فارکس،فلزات سنگین،اکتشاف نفت و کشاورزی و غیره بدست می آورند و به سرمایه گذاری می پردازند و البته برای اثبات آن مدارک و سرمایه های کاذبی را معرفی میکنند که به هیچ وجه مستند نیستند !

/ این شرکت ها هیچگاه مدرکی دال بر اینکه کجا سرمایه گذاری کرده اند را ارائه نمی دهند و اصولا فاقد هرگونه مجوز قانونی یا پروانه کار و مدارک ثبتی معتبر می باشند .

/ این سیستم ها بگونه ای طراحی شده که افراد برای سود بیشتر بعداز مدتی اقدام به جذب سرمایه گذاران جدید می کنند .

/ معمولا اگر روال عادی طی شود دیرتر از شرکت های هرمی ورشکست می شوند زیرا بقای یک شرکت هرمی فقط منوط به ورود اعضای جدید است ولی یک شرکت پونزی از راه جذب سرمایه گذاری جدید و یا افزایش سرمایه گذاری اعضای موجود در سیستم بقا خواهند داشت . درنهایت پس از مدتی از فعالیت آنها یا با برخورد قانونی روبروی میشوند و یا فعالیت خود را متوقف کرده و متواری شده و تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند .

 

 

 

اما خب

در مورد بازاریابی شبکه ای صحبت شد ، اما چرا ما قبولش نمی کنیم ، بیایید در مورد عصرهای زندگی انسانها صحبتی بکنیم که ببینیم واقعا داستان چیست:

پیشنهاد می کنم که درمودر عصرهای زندگی انسانها بیشتر بدانید ، به این صفحه بروید

یک هدیه با ارزش برای اینکه تا اینجای مقاله با ما بودید

کتاب بی نظیر ” چگونه سوپراستار بازاریابی شبکه ای شوید؟”

همینجا رایگان دانلود کنید